onsdag 29. februar 2012

Frokost - Smootie

Nå har det gått i smootie her om morgene - deilig, kremig bær smoothie.


Det finnes utallige måter å lage smootie på - og man kan ha i det man selv ønsker og liker. Dette har jeg hatt i i det siste;

  • Fryste blåbær
  • Fryste bringebær
  • Tyrkisk yoghurt
  • Kremfløte
  • Egg
  • Litt søtning
  • Eventuelt litt vann eller isbiter
  • Olje

Så har jeg variert med
  • Kokosmelk
  • Vaniljepulver

Jeg bruker stavmikser festet til bolle og heller i passelig menge etter hvor mange porsjoner - til en porsjon er det ca 1 egg, 1 dl kremfløte, 1-1,5 dl  tyrkisk youghurt, ca 2 dl fryste bær, en ss rapsolje og litt søting etter smak. Så mikses det sammen før jeg smaker til - litt mer fløte eller søtning? Kanskje litt mer bær? Selv liker eg den tykk og "frossen", om du ikke liker det - så ha i mer væske, eventuelt bruk tinte/eller ferske bær.


Andre tips å ha i smootie er; avocado, bjørnebær, jordbær, vann med kulsyre, moden pære/eple, kanel, mandler (eller andre nøtter og frø), olje (rapsolje, kokosolje, udos choice), ingefær, kaffe.

3 kommentarer:

  1. Selv har jeg startet nesten hver dag i det siste med en smoothie bestående av en liten avokado, en halv dl fløte, 2 egg og 100 gram frosne bringebær. Ååååh, så godt. :3

    Hvordan er det med rapsolje oppi egentlig?

    SvarSlett
  2. Oh, det skal eg prøve en dag :) :)

    Fungerer helt fint med rapsolje i - setter ikke smak og synes ikke i den ferdige smootien, så rapsolje passer perfekt til å ha i mat uten å sette smak :D

    SvarSlett
  3. Nam! Drikker smoothie nesten hver dag til frokost. Da holder jeg meg mett i 4-5 timer. Helt utrolig! Sjekk gjerne innom bloggen min for oppskrift på min favoritt.

    SvarSlett