onsdag 23. februar 2011

I herb!

Nå har eg mottat pakker fra iherb. Igjen :) Masse fine varer som eg nå bare gleder meg til å prøve ut! :D Eg ser det er masse skriverier fra andre som blogger om bestillinger fra iherb - med produkter og tips, iherb er tydligvis populært for tiden - med god grunn!

Her er noe av det eg har fått i det siste - etter hvert som eg får prøvd ting ut skal eg skrive litt om de :)


Frem til 28/2-11 har Iherb en kampanje der en får 6% avslag på alle kjøp. Avslaget kan kombineres med andre tilbud. Du ser prisendringen i "kassen" (shopping cart) etter du har logget inn. Tror eg må inn på iherb en liten tur å kikke ;)

Har du ikke bestilt fra iherb før? Ved å bruke "andres kode" får du 5$ avslag på din første bestilling. Min kode er VUK418. Videre bestillinger vil gi en liten prosentandel til den du har fått koden fra! Etter første bestilling får du en egen kode som du nå kan dele ut og få prosentandel fra de som bruker din kode! Husk å bestille for under 200 kr - da slipper en å betale toll. Tollvesenet bruker egne valuttakurser, omregningkurser finner du her. Veier pakken under 1360 gram - så koster det kun 4$ å sende heeeelt til Norge, så del gjerne opp bestillingen slik at det blir rett vekt (og fyll på med varer som ikke veier så mye - som f.eks. te). Pakken kan da ikke spores. Ellers får man frakt for $15 ved tyngre pakker, levert rett på døren (noe som er en helg ok pris).

4 kommentarer:

  1. Hei Chartlotte :)

    Veldig bra blogg du har, er blitt veldig glad i oppskriftene dine.
    Jeg har nettopp begynt på lavkarbo(LCHF) og synes det er litt vanskelig å vite hvor mye man kan spise i løpet av en hel dag for at man i det heletatt vil ha effekt av det både vektmessig og helsemessig. Altså, for å holde seg i ketose. Kan man spise så mye man vil, så lenge man holder seg under 25 karbohydrater om dagen eller hvordan fungerer egentlig dette med mengde.

    Mvh,
    Lise

    SvarSlett
  2. Man trenger ikke å være i ketose for å oppnå vektnedgang og helseeffekter. Noen kan spise flere karbohydrater (kanskje opp mot 50 g om dagen) og alikevell gå ned i vekt - andre må holde seg under 10 for å få god vektnedgang. Dette er veldig individuelt. Man skal spise når man er sulten og spise til man er mett :) Det er vanskelig å si hvor mye andre skal spise, for det er så individuelt. Det spørs på størrelsen man begynner med og hva en ønsker av kostholdet. En person på 100 kg trenger nok litt mer mat enn en på 50kg - og en normalvektig kan spise flere karbohydrater enn en som skal ned i vekt. Det eg anbefaler er å skrive ned alt en spiser og drikker, også ting som lettbrus og sukkerfrie drops. Dermed kan en se hvor mye karbohydrater en får i seg og hva som evt kan stoppe vekttap (som kunstig søtning, kaffe, nøtter, ost, melkeprodukter osv). Så må man passe på å få i seg nok fett :) Mange synes det er greit å finne en type lavkarbo diett og holde seg til denne oppskriften (f.eks dr dahlquist sin bok, skaldeman, ketolysedietten). Dette kan gjøre det lettere å starte og å komme i gang.

    Lykke til! :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for bra svar :) Nå ble jeg litt klokere!

    Én ting til, hehe.. Om man "går på en smell", altså spiser mye karber en dag, hva skjer med kroppen da? Og tar det lang tid før man begynner å gå ned i vekt igjen om man går rett tilbake på lavkarbo?

    Mvh,
    Lise

    SvarSlett
  4. Det er nok sikkert litt forskjellig :) For min del så går en gjerne opp en 1-2 kg (vann) og føler meg oppblåst og får luft i magen. Om man holder på med vektnedgang så spørs det hvor mye karbohyrater en får i seg - men ved ketose og en fyller opp karbohydrat lagrene helt tar det 2-6 dager før vekttapet kommer i gang igjenn (til man er tilbake i ketose). Men dette er jo veldig individuelt :)

    SvarSlett