torsdag 16. desember 2010

Marsipan og sjokolade

I går laget eg marsipan for første gang :) Eg tok en snarvei og valgte mandelmel og mandler (ikke skoldet) malt med håndmikser - en liten snarvei som slett ikke ble gale!



Marsipan;
  • 100 g Mandelmel
  • 40 g Mandler - malt med håndmikser
  • 100 g Sukrin melis
  • 2,5 Eggehviter
  • Noen dråper sitron
  • Mikroskopisk lite vanilje pulver (det ble ikke skikkelig fordelt - så det er vel to som smaker mye vanilje :P)
Det tørre ble blandet sammen og melklumper jevnet ut. Så tilsettes noen dråper sitron og eggehviter (litt og litt). Marsipanen skal være smuldrete før du presser den til kuler (eller det du måtte ønske).

Marsipanen ble ganske søt - så om en vil ha en mindre søt marsipan så må det mindre sukrin til (og evt mer sitron).


Eg presset en hasselnøtt i noen av kulene.


Sjokolade og marsipan går hånd i hånd. Eg smeltet mørk sjokolade og kokosolje til å dyppe marsipanen i. Ca 100 g mørk sjokolade og 30-35 g kokosolje - så ble noe sjokolade smeltet uten å ha kokosolje i.

Eg brukte litt forskjellige mørke sjokolader.

Vannbad for å smelte sjokoladen.

Noen kuler ble lagt i konfekt former med rikelig med sjokolade.

Andre ble dyppet i sjokolade og lagt på bakepapir.

Eg laget også sjokolade hjerter fylt med marsipan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar