onsdag 1. juni 2011

Gravid og lavkarbo/LCHF

Nå er eg tilbake til lavkarbo igjen etter en god stund uten. Siden eg er gravid skriver eg litt om tanker rundt lavkarbo og graviditet her.

Det er omdiskutert hvor mange karbohydrater gravide bør ha under graviditeten. Noen mener man ikke skal spise lavkarbo i det hele tatt - andre mener at man kan holde strikt lavkarbo og spise karbohydrater bortmot null/minimum gjennom hele svangerskapet. Andre igjen sier man bør øke litt gjennom svangerskapet slik at man spiser litt mer enn hva man gjør når man bare har seg selv å tenke på.

En ting er sikkert - at det er viktig å føle seg vel med måten og mengden karbohydrater man velger, man skal ha det bra og man skal spise variertdet er nok spesielt viktig under en graviditet.

Om man allerede spiser lavkarbo kan man fortsette med dette og vurdere selv om man øker noe på karbohydratene ettersom måndene går og magen vokser (dette vil nok for en del kanskje skje naturlig da mange har lyster på spesiell mat eller matvarer). Om man aldri har spist lavkarbo så kan man velge om man vil gradvis endre kostholdet eller hoppe rett over til 'strikt' lavkarbo. Hva som passer for den enkelte vil selvsagt variere. Man går gradvis over til lavkarbo ved å kutte ned på karbohydrater og legge til fett i kosten litt og litt. Det er ikke alle som greier å gå gradvis over til lavkarbo - noen må gå rett på lavkarbo med lite karbohydrater for i det hele å greie det uten å "skjeie ut" med karbohydratholdig mat. Det er vanlig å oppleve noe ubehag i en overgangsfase når en legger om kostholdet, som hodepine, sug etter høykarbo mat, muskelkramper i beina, med mer. Om plagene blir for store kan en øke noe på karbohydratene igjen for så å kutte ut litt og litt. Her kan du lese om hva Legen Espen Rostrup skriver om innføring i balansert lavkarbodiett. Eg holder på å lese og se litt hva som skrives om lavkarbo og graviditet på nettet nå, og kommer tilbake med mer når det er klart.

Du kan lese mer om fordeler og bakdeler ved lavkarbokosthold her.

Her skriver noen av lavkarbo/LCHF bloggerne om lavkarbo under graviditet;

Dr Dahlquist; Kostråd til gravide og ammende.
Lena Beatrice; Lavkarbo passer også for gravide og ammende
Kostdoktoren; Kan man spise LCHF om man er gravid/ammende/barn/eldre? Her er mer fra kostdoktoren om graviditet/amming.

For min del ble lavkarbo lagt helt på hyllen når eg fant ut eg var gravid. Det var rett etter nyttår og vi hadde feiret nyår og hatt ferie i Stockholm. Så feriemodusen med høykarbokost bare fortsatte utover. Så ble det flytting og salg av leilighet etterfulgt av kjøp av leilighet og enda mer flytting, og nå oppusing og kasse-kaos (vi blir vist aldri ferdig med noe føles det som) - i tillegg til en del hormoner og cravings for blandt annet is og høykarbo mat så har karbohydratspisingen bare fortsatt. Men nå er det forsøk på å spise mindre karbohydrater igjen.

Med høykarbo kost kommer sug etter mat og overspising - noe eg har merket mer og mer. Det er også lettere å bruke mat for følelser, spesiet når en ikke føler seg så bra! Eg blir oftere sulten enn på et lavkarbo kosthold (noe som kan forklares med graviditeten også), i tillegg til at den gode metthets følelsen som regel ikke kommer. Altså mange grunner for å gå over igjen til lavkarbo.

Eg har begynt å gå over til lavkarbo, men eg kommer ikke til å bli fanatisk. Eg kommer til å spise mer karbohydrater enn hva eg vanligvis ville gjort på lavkarbo, vertfall i en overgangsfase. Så må eg rett og slett se hvordan det går med omleggingen nå videre og hvordan kroppen reagerer - det kan jo hende at kroppen oppfører seg litt annerledes nå enn hva den vanligvis gjør, eg har jo tross alt den lille som synes å styre det meste allerede nå ;)

1 kommentar:

  1. Tror Fedon anbefaler 130 gram karbohydrater om dagen. Hadde jeg vært gravid hadde jeg ikke turt å gått under 70-100 g karbo om dagen. Ingen vits i ta noen sjanse. Og man kan unngå raske karbohydrater.

    SvarSlett