mandag 11. oktober 2010

Fordeler med lavkarbokost

DETTE ER GEVINSTENE PÅ LAVKARBOKOST
  • Du får bukt med midjefettet
  • Du reduserer risikoen for diabetes og hjerte-karsykdom
  • Du får mindre betennelser i kroppen
  • Du får mer overskudd og energi
Disse fordelene er hentet fra hjemmet.no, og det høres vel ikke feil ut?

Eg har fått disse fordelene;
  • Mer energi, føler meg generelt bedre
  • Bedre søvn
  • Mindre problemer med magen (vondt i magen)
  • Ikke så oppblåst og tung etter måltider
  • Overspiser ikke like ofte
  • Et sunnere forhold til mat
  • En bedre metthetsfølelse
  • Mindre behov for søte ting
  • Finere hud
  • Eg har et generelt sunnere kosthold
  • Trenger ikke å spise hele dagen, eg blir ikke like akutt sulten som ved karbohydrat kost
  • Eg lager bedre mat og bruker tid på å lage til naturlig mat (mat fra naturlige råvarer, som kjøtt, grønnsaker og krydder)
  • bedre negler

Andre helsegevinster eg har hørt om;
  • Vektminsking i større og mindre grad
  • Undervektig med problemer med å komme opp i vekt greier å legge på seg
  • Mindre betennelser i kroppen
  • Bedre sykdomsforløp ved infamatoriske sykdommer som gikt, fibromyalgi, morbus crohns sykdom, ulsurøs colitt m.f.
  • Mindre cellulitter
  • En bedre regulering av diabetes
  • Fertiliteten bedres
  • Et jevnere humør
  • lavere blodtrykk
  • Jevnere blodsukker
  • Bedre tannhelse
  • Bedring av ME, kronisk trøtthetssyndrom
  • Finere hår
  • Bedring av eksemer
  • Bedre blodverdier i forhold til kolesterol
  • Bedring av PCO
En detaljert liste over rappoterte helsegevinster finnes på Dr. Dahlquist's blogg.

Så må det nevnes at noen opplever bivirkninger i form av diverse problem;
  • Hodepine de første dagene en går over fra karbohydratkost til lavkarbo, dette kan bedres ved å ta en gradvis overgang.
  • Muskelkramper i beina, kan bedres vel tilskudd av magnesium.
  • Hjertebank
  • Slapphet (for de fleste går dette over etter de første ukene)
  • Forstoppelse (kan skyldes feil sammensetning av maten på lavkarbo. Tips til hvordan en løser problemet finner en her.) Noen kan oppleve diare, ved økt inntak av melkeprodukter kan det skyldes laktoseintoreranse.
  • Sukkersug og sultfølelse. Etterhvert som karbohydratlagrene i kroppen tømmes kan en oppleve at en før et midlertidig økt søt og matbehov. Dette må man prøve å holde ut ved å fortsette å spise lavkarbo, for dette er en bivirkning som vil gi seg!
Bivirkningene går som regel over av seg selv. Om de er svært plagsomme kan en prøve å gradvis gå over til lavkarbo ved å kutte ned på karbohydratene samtidig som man tilsetter mer fett litt etter litt.

En omfattende liste over bivirkninger finner her.
Her finnes en del vanlige spørsmål og svar, samt informasjon om LCHF.

Bilde er hentet fra google/lilalife.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg inn en kommentar