mandag 18. oktober 2010

Fløtegrøt/smørgrøt


  • 60 g smør
  • 270 g/2,7 dl fløte
  • 1,5-2 dl vann
  • 1,5 - 2 ts JBKM
  • litt salt

Smelt smøret, tilsett fløten, og kok opp. Rist JBKM med vannet og hell det i fløten, ta gjerne litt og litt for å se hvor tykk grøten blir.La grøten småkoke ca 5 minutter. Smak til med salt. Blir grøten for tykk, spe til med litt fløte/vann.

Serveres med sukrin, kanel og smørøye.

Dette er et fint alternativ for dem som ikke liker rømmegrøt og som synes at mandelgrøt blir litt tørt :)


Hele grøten inneholder 8,4 g karbohydrater. Det er mye og mektig grøt som gir 2 porsjoner.



Inspirasjon er hentet her, fra Rebecca og fra Ziggys. Tips til variasjon fines på Ziggys side.

1 kommentar:

  1. Jeg lagde denne i dag, men hadde desverre ikke igjen JBKM. Et raskt google søk ga meg tilliten til å bytte ut JBKM med fiberhusk.

    Dersom du liker SLIMETE grøt, jeg mener en stor, geleaktig slimklum kan jeg anbefale dette...

    Det var synd, for det var god smak på grøten! Neste gang skal jeg holde meg til oppskriften slavisk.

    SvarSlett