onsdag 20. oktober 2010

Ostekake med sitron

Nå har eg laget ostekake! *stolt*


Bunn;
Mal mandler og bland i romtemperert smør. Ha i en eggehvite. Fordel i en rund form med bakepapir. Steik i ovn, nederste rille på 200 grader i 10 min.

Gele 1;
  • 6 plater gelatin
  • 1 sitron
  • 1 lime
  • 1,7 dl vann
  • Sukrin, 3 gode ss (44 g)
Rasp av skallet på en sitron og en lime. Spar skallet. Press saften av sitronen og limen (fikk 0,8 dl væske). Legg 6 plater getalatin i kaldt vann, 5-10 min. Kok opp sitron- og limesaften opp sammen med 1,7 dl vann (tilsammen 2,5 dl) og sukrin. Klem ut vannet av gelatinplatene og ha i det varme vannet. Rør godt og sett til avkjøling.

Ostefyll;
  • 1 pk tine kremost ananas og mandarin (125g)
  • 75 g orginal philadelphia ost
  • 1 seter rømme (300g)
  • 100 g sukrin melis
  • 1 liten ts vaniljeekstrakt

  • 300 g kremfløte
Bland sammen ost, rømme, sukrin og vanilje. Pisk kremfløten til krem for seg. Bland dette sammen, tilsett den avkjølte geleen (1) i en tynn stråle tilslutt. Ha dette over kakebunnen og sett kjølig i minst 4-6 timer.

Gele lokk med pynt - gele 2;
  • 2 dl vann
  • 0,5 dl fun saft, eg brukte eple pære
  • 6 plater gelatin
  • raspet skall fra sitron og lime (spart fra gele 1)

Ha gelatinplatene i kaldt vann. Kok opp væske, 2,5 dl til sammen. Klem ut vannet fra gelatinplatene og tilsett det varme vannet. Ha i skallet fra en stiton og lime. La det hele avkjøle godt før den helles forsiktig på stivnet kake. Sett kjølig til toppen har stivnet. Eg gjorde feil med å ha i sitron- og limeskallet før vannet var kokt opp, slik at de friske fargene ikke holdt (det ble gul-brunt). Om man tar i sitrusskallet når geleen er kald holder nok fargene. Eg var i tillegg litt utolmodig og ventet ikke helt til geleen var kald, fy.

Konklusjon; Nam! Kjempe god kake. Det smakte godt av sitron. Synes at bunnen var kansje litt tykk (men god) og at topplokket av gele var kanskje litt 'hardt', så det går å bruke litt mindre gelatin. Syndt med fargene som ikke ble heeeeelt som de skulle, men men, det er jo tross alt første gangen eg lager ostekake.


Hele kaken inneholder ca 43 g karbohydrater  :)
Inspirasjon til kaken fant eg her. Mer inspirasjon finnes her.

7 kommentarer:

  1. Den så utrolig god ut! Stjeler oppskrifta di ^^

    SvarSlett
  2. Bloggen din er nå offisiellt lagret i favoritter på pcen! Gud så mange flotte oppskrifter du har! :D Nydelig blogg :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk :D
    Synes eg spiser veldig mye god mat på lavkarbo, og er etterhvert blitt en skikkelig husmor i forhold til matlaging!! ;)

    Og ostekaken ble veldig god, er nesten litt stolt over å ha fått den til :)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Kom over bloggen din i går, har nettopp satt i gang "prosjekt lavkarbo" for å se om dette er noe for meg.
    Bloggen din er gull verdt for ferskinger som meg, så tusen hjertelig takk!
    Ostekaken blir definitivt prøvd ut i helgen, jeg gleder meg! :)

    SvarSlett
  5. :)
    Ostekake er kjempe godt! Og synes selv at denne var veldig god!

    SvarSlett
  6. Jeg lagde denne til 17.mai. Den ble god men kommer til å gjøre noen endringer neste gang. Brukte en ganske liten springform, så jeg vil kun lage halve oppskriften på bunnen (den ble som du skrev litt tjukk og veldig mektig). Jeg brukte bare 5 gelatinplater i geleen på toppen, men den ble fortsatt litt for stiv. Tror det holder med 4.

    Takk for oppskrift! :)

    SvarSlett