lørdag 16. oktober 2010

Lavkarbo mandelkjeks, salte

Eg har forsøkt meg på lavkarbo mandelkjeks. Veldig gode med masse smør og hvitost.


  • 150 g Sesamfrø
  • 2 dl (114 g) mandelmel
  • 2 dl (73 g) ground almond
  • 2 ss fiberhusk (11 g)
  • 2 ts sukrin
  • 1 ts salt
  • 6 eggehviter (fra små egg, 200 g)
  • vann til
Evt eggegule til pensling og salt på toppen.

Bland sammen ingrediensene, tilsett vann til røren får en fin konsistens. Form runde flate kjeks på bakepapir. Pensle kjeksene med litt eggeplomme og strø havsalt over. Eg penslet ene brettet med eggegule. Stek i ovnen på 170-180 grader i 15-20 minutter. Første brett ble litt brent. Det siste brettet skrudde eg ned varmen på mot slutten, og fulgte godt med på farge. Neste gang kommer eg til å forsøke å male mandler/evt bare har ground almond i, for mandelmel trekker så mye fuktighet.

Pensle med eggegule.

Litt brent?

Men fortsatt god! :)

Kjøpte meg en herlig boks til småkaker på Kremerhuset på Bystasjonen/Bergen, kr 159.

Andre omgang med steiking gikk litt bedre..


Eg fikk 29 kjeks, i litt ulik størrelse. Det gir under en karbohydrat per kjeks.


Eg fant inspirasjon til disse kjeksene her på Min verden i bokstaver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar