torsdag 9. september 2010

Fantastisk hamburger, med brie.

I dag har eg brukt dagen til å lage hamburger (eller det heter vel kansje karbonade?), de er ganske så gode - og det er skikkelig LCHF mat! Eg laget stor porsjon i dag - med to pakker kjøttdeig, det er nok lettere og raskere å lage med litt mindre kjøttdeig.

Eg fikk ca 17 kaker (noen falt fra hverandre)
  • 900g Kjøttdeig
  • 150 g Bacon i små biter
  • 150g Feta ost (en pakke apetina klassisk feta)
  • 3 Fedd hvitløk (6g)
  • 2 Chili (25g)
  • God med meieri smør
  • 25g Kremfløte
  • 2 gode ts Soya protein (den fra ketolyse-kuren) 16g
  • 2 gode ts JBKM
  • 114g Gul løk
  • 3 Egg
  • Salt
  • Pepper
  • Chili krydder
(Evt sambal oelek og salsa saus)

Slik ble det gjort;
Steik bacon, ha i godt med smør, ha i hvitløk og chili sammen med baconet- la smaken fordele seg noen minutter i  fettet. Ha halvparten av kjøttdeigen i en bolle, finhakk feta ost, løk og ha i kjøttdeigen sammen med egg, kremfløte, krydder. Bland, ha så i bacon og det andre fra pannen (hel i alt det gode fettet), bland. Så tilsettes JBKM og soya protein (bindemiddel). Når alt er godt blandet tok eg i resten av kjøttdeigen, fant ut at det er enklere å få en jevn fordeling med å gjøre det slik.

Det er ca 13 karbohydrater i hele røra, eg fikk 17 burgere = under en per kake!

Kjøttblandingen formes til flate kaker, steikes først på panne - middels varme, så kan en ha de i ovnen noen minutter (det er ikke nødvendig). Eg hadde på en god klatt med brie ost og hadde det i ovnen på 200 grader til osten var smeltet.


Når det var ca 1/3 del av kjøttet igjen til forming hadde eg i en god klatt med sambal oelek og 57g taco saus hot. Det gjør at disse kakene er litt mer karbohydrater i, ca 1,5 per kake (fikk 5 med salsa - 17 til sammen). De var gode på smak, kunne kanskje hatt litt mer sambal oelek i? Disse kakene holdt ikke noe godt sammen - så en bør kutte på salsa sausen (evt bare ha sambal oelek) eller ha i mer bindemiddel.


Eg serverte med agurk, paprika, salat blad, dressing, rømme, sukkerfri ketcup og en klatt senep.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar