onsdag 29. februar 2012

Frokost - Smootie

Nå har det gått i smootie her om morgene - deilig, kremig bær smoothie.


Det finnes utallige måter å lage smootie på - og man kan ha i det man selv ønsker og liker. Dette har jeg hatt i i det siste;

  • Fryste blåbær
  • Fryste bringebær
  • Tyrkisk yoghurt
  • Kremfløte
  • Egg
  • Litt søtning
  • Eventuelt litt vann eller isbiter
  • Olje

Så har jeg variert med
  • Kokosmelk
  • Vaniljepulver

Jeg bruker stavmikser festet til bolle og heller i passelig menge etter hvor mange porsjoner - til en porsjon er det ca 1 egg, 1 dl kremfløte, 1-1,5 dl  tyrkisk youghurt, ca 2 dl fryste bær, en ss rapsolje og litt søting etter smak. Så mikses det sammen før jeg smaker til - litt mer fløte eller søtning? Kanskje litt mer bær? Selv liker eg den tykk og "frossen", om du ikke liker det - så ha i mer væske, eventuelt bruk tinte/eller ferske bær.


Andre tips å ha i smootie er; avocado, bjørnebær, jordbær, vann med kulsyre, moden pære/eple, kanel, mandler (eller andre nøtter og frø), olje (rapsolje, kokosolje, udos choice), ingefær, kaffe.

4 kommentarer:

  1. Selv har jeg startet nesten hver dag i det siste med en smoothie bestående av en liten avokado, en halv dl fløte, 2 egg og 100 gram frosne bringebær. Ååååh, så godt. :3

    Hvordan er det med rapsolje oppi egentlig?

    SvarSlett
  2. Oh, det skal eg prøve en dag :) :)

    Fungerer helt fint med rapsolje i - setter ikke smak og synes ikke i den ferdige smootien, så rapsolje passer perfekt til å ha i mat uten å sette smak :D

    SvarSlett
  3. Hej,

    Jag jobbar för sajten AlleOppskrifter.no och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggtoppen".

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

    Här kan du se hur många som är med i Matbloggtoppen på AlleOppskrifter.no - http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggtoppen!

    Med vänliga hälsningar,

    Senka
    senka@alleoppskrifter.no

    SvarSlett
  4. Nam! Drikker smoothie nesten hver dag til frokost. Da holder jeg meg mett i 4-5 timer. Helt utrolig! Sjekk gjerne innom bloggen min for oppskrift på min favoritt.

    SvarSlett