tirsdag 14. juni 2011

Gravid og mengde karbohydrater

Det står ikke så mye om mengden karbohydrater og graviditet på nettet - og det som finnes er delt og litt usikkert - siden det finnes lite forskning på dette.

Eg listet opp noen linker i et tidligere innlegg om graviditet og lavkarbokost der ulike bloggere skriver om graviditet og lavkarbo.

Dr. Dahlquist skriver at man kan fortsette på et LCHF (Low carb, high fat) kosthold om man blir gravid. Hun skriver også at man kan gå over til et LCHF kosthold selv om man ikke tidligere har spist slik. Hun skriver om ved graviditetsovervekt og graviditetsdiabetes så er strikt LCHF det eneste nyttige kosten (og litt om hvorfor). Det er selvsakt litt diskusjoner i kommentarfeltet.

Kostdoktorn skriver at han tror det går fint å følge et vanlig lavkarbokosthold siden kroppen holder et jevnt blodsukker  - men anbefaler likevel å øke noe på karbohydratene siden det ikke finnes forskning på området.

I kommentarfeltet til Innføring i balansert lavkarbodiett fra Lege og bloggeren Espen Rostrup kom et spørsmål om graviditet.


Da nøster eg videre og finner dette spørsmål og svaret fra Dr. Hexeberg hos Fotballfrue.

"9. Jeg har spist lavkarbo i 1 år, og har merket alle de fordelene du har skrevet om, dette kostholdet passer perfekt for meg. Jeg har holdt meg til 20 gram karbo pr. dag, og har fungert strålende på dét. Men, nå er jeg blitt gravid, og har dermed måtte øke karbohydratene. Det har jeg gjort ved å innføre litt frukt og mer nøtter i kostholdet og spise grønnsaker med litt høyere karboinnhold. Men, hvor mange gram karbo bør jeg spise per dag for at babyen skal ha det bra? Problemet mitt er at hvis jeg spiser for mye karbohydrat, så føler jeg meg uvel selv.Er det ok å ligge på rundt 50-60 gram per dag?
- Ved graviditet er det to hjerner som trenger litt sukker. Selv trenger kroppen din 30-40 gram og en ferdig baby trenger det samme. Ved å øke med ca. 5 gram karbohydrat per mnd i graviditeten vil du havne på ca 80-90 gram ved fullført graviditet. Noen opplever imidlertid at blodsukkeret stiger og at de samler væske ved en slik opptrapping. Enhver må derfor føle seg frem. Dersom du ikke føler deg vel over 50-60 gram bør du ikke spise mer enn dette. Fosteret får uansett det det trenger så lenge du ellers spiser næringsrik mat."

Har fått kommentarer på bloggen om at Fedon anbefaler 130 gram karbohydrater i svangerskap. Nå spiser ikke eg etter Fedon's diett da han fokuserer på blodsukker balansen og ikke lavkarbo - så det er ikke så relevant hva andre typer kosthold anbefaler da man må tilpasse rådene etter kostholdet - tar det alikevell med for å vise at det fra flere er anbefalt litt flere karbohydrater.

I brosjyrer og bøker som deles ut til gravide anbefales det å kutte ned på fett og sukker. Det anbefales å spise variert og grovt - med grove kornvarer og mel, poteter, grønnsaker og frukt. Det er også fokus på å få i seg alle næringstoffene kroppen trenger. Altså et høykarbohydrat kosthold med begrenset fett, som skal inneholde alle vitaminer og mineraler.

Såååååå, konklusjonen eg drar er at det ikke er farlig eller skadelig med et kosthold som ligger lavt på karbohydrater når man er gravid. Man må passe på å spise variert nok, nok fett og nok grønnsaker slik at man får i seg vitaminer og mineraler man trenger (man bør være obs på blandt annet folinsyre - tilskudd de tre første måndene anbefales, jern - i samråd med lege, c-vitamin, b-vitaminer, kalsium. Ikke for mye A-vitamin. Ved lavkarbokost og leggkramper kan tilskudd av magnesium være nødvendig. Man kan jo be om en utvidet blodprøve og vitaminstatus på kontroll hos legen. Søk på nettet for å finne mer informasjon, obs vær kildekritisk). Man bør lytte litt ekstra til kroppen, har kroppen det bra? Er man mett og fornøyd gjennom dagen? Energi? Normal vektøkning? Og ellers følelse av velbehag.

Eg har økt noe på karbohydratene, og eg er heller ikke streng med meg selv. Noen ganger har eg lyst på en is når eg er ute - og da spiser eg det. Om det er noe annet eg har veldig lyst på så spiser eg gjerne litt. Eg spiser mer nøtter og melkeprodukter. Har i tillegg brukt noen ferdigprodukter - som toro saus - men dette er bare på grunn av latskap (og at eg ikke har fått til å lage smørsaus/saus med egg som ikke deler seg) og ikke noe som anbefales.

Noe å tilføye? Legg gjerne igjen en kommentar eller link.

8 kommentarer:

  1. hei... jeg har spist lc lenge, men vil nå prøve meg på lchf, men jeg lurer på en del ting som jeg ikke finner svar på. kunne jeg spurt deg, så ser du om du kan svare? :) virke som du virkelig vet hva du snakker om...

    SvarSlett
  2. Du kan bare spørre, skal svare så godt som eg kan :)

    Er ikke en ekspert da, men har lest ufattelig mye etter hvert :P Så føler eg har litt oversikt. Om du ønsker kan du sende en mail :)

    SvarSlett
  3. ja, kanskje lettere med mail, så slipper jeg å gå inn her for å sjekke hele tiden :) står mail adressen her?

    SvarSlett
  4. Den står på profilen min :)

    charlotte_herland@hotmail.com

    SvarSlett
  5. tusen takk.. da skriver jeg mail iløpet av kvelden :)

    SvarSlett
  6. Mener at jeg leste det med Fedon når noen spurte han om det var farlig å leve LCHF under graviditeten. Jeg synes Fedon virker å ha litt mer balanserte meninger enn Dr. Hexeberg og hun svenske legen. De fleste sier jo også at det er lite forskning på LCHF under graviditet. Jeg tenker derfor at jeg ville holdt meg mellom 70-100 karbohydrater hver dag minimum.

    Dersom man er vant til å spise lavkabo, kan det være at man må være litt bevist for å klare å komme opp i det. Graviditet er en svært kort periode i livet. Hvorfor ta sjanser?

    SvarSlett
  7. Eg tviler på det er farlig å spise under 130 g karbohydrater om dagen - selv om man er gravid. Fedon graderer seg og anbefaler karbohydrater siden det ikke finnes forskning. Eg skjønner de som vil følge hans råd - men etter det eg har lest så vurderer eg at at for min del så er det for mange karbohydrater.

    Vil ikke si eg tar noen sjangser selv om eg spiser mindre enn 130 karbohydrater. 130 karbohydrater er ikke lavkarbo - og det er lavkarbo eg spiser. Om man skal spise så mange karbohydrater må man kutte ned på fettet - og det er eg ikke intressert i. Nyere forskning viser at det er bedre for kroppen å spise fett enn å spise mer karbohydrater. Hvorfor risikere å ha et svingende blodsukker - noe som ikke er sunt!

    Kostrådene til gravide og ellers generelt bunner jo ikke på adekvat forskning i forhold til fett. Hvorfor spise etter noe som ikke er dokumentert, bare for det er det som er vanlig og allment godtatt?

    Har spist flere karbohydrater enn normalt nå - og føler meg vell på det nivået eg ligger på - eg føler meg ikke vel med så mange karbohydrater som 70-100 - det kommer med en gang sug etter dårlig mat og sukker.

    SvarSlett
  8. male vitality herbs and male vitality plus free trial vitality rx male enhancement how long till it works vitality rx male enhancement reviews alex jones body pillow super male vitality rx male enhancemen snake oil super male vitality super male vitality? alex jones makes a super male vitality tonic vitality ageless male performance natural enhancement 60 tablets super male vitality sleep buy alex jones male vitality will male vitality break a fast male vitality herb pharm and super male vitality Rx Male EnhancementThe working of the supplement is terribly easy to comprehend. It can absorb in the body by going deeper Vitality Rx into the main elements of the body in men that’s the penis. Once the ingredients reach the blood, there will be a nice enhancement in the assembly of NO that can lead to stronger erections as a result of the flow of the blood can be increased.
    http://www.cureidea.com/vitality-male-enhancement/

    SvarSlett