torsdag 16. juni 2011

Hjemmelaget Iskrem (med vanilje og sjokolade)

Har i dag laget to porsjoner med is - skal jo tross alt spise for to ;) Hoho.. Eller, det er ikke bare derfor eg har laget to porsjoner (selv om eg nok kommer til å spise is for to), men for å teste ut to ulike søtningsmiddel i isen. Så når man alikevell griser ned kjøkkenet kan man jo lage litt ekstra.

Mmmmm!

Iskrem med vanilje og sjokoladebiter (natreen søtning)
  • 3 eggeplommer
  • 2 ss flytende natreen søtningsmiddel
  • 3 dl kremfløte
  • 1 ss vanilje pulver (kjøpes på helsekost butikker)
  • ca 35-45 g mørk sjokolade i biter/revet

Iskrem med vanilje, sjokoladebiter og kakao (sukrin søtning)
  • 3 eggeplommer
  • 2 ss sukrin
  • 3 dl kremfløte
  • 1 ss vaniljepulver (helsekost)
  • 2 ss kakao pulver
  • ca 30-40 g mørk sjokolade i biter/revet

Fremgangsmåte

Pisk eggegulen og søtning til en tykkere masse. Stivpisk kremfløte og vaniljepulver (og kakao pulver). Velt så eggegulen og kremen sammen - ha i sjokoladen. Eg hadde det i isboks, om man ikke har det bør man dekke formen med plastfolie (også på toppen) for å unngå krystalisering og at isen blir hard. Sett isen i frysen - den er klar etter ca 3-4 timer.

Begge ble veldig gode, men eg synes den med natreen var best - den var litt søtere enn den med sukrin og så kom vanilje smaken bedre frem. Isen er litt hardere enn vanlig kjøpe-is.

Før frysing.

Før frysing - dekket den med plast for sikkerhetskyld - var jo så langt til lokket.

Ferdig og kjempegod is!

Mmmm!

3 kommentarer:

  1. Artig at du prøvde ut to varianter,begge ser nydelig ut:)Tror jeg skal prøve den med natreen,syns sukrin iser sånn . . .Veldig fin blogg:)

    SvarSlett
  2. Hvilket søtningsmiddel man bruker har jeg erfart er smak og behag. Prøvde begge i går og personlig likte jeg skuring best. Ble litt mye smak av natreen etter min smak. Men begge iskremene smakte godt. Har du regnet ut karbohydratene ?

    SvarSlett
  3. Har ikke regnet ut karbohydratene her, men det er ikke mye når det bare er sjokoladen/kakao og fløten som gir nevneverdig med karbohydrater (kommer jo ann på hvilken sjokolade man bruker og hvor mye man spiser ;) ).

    SvarSlett