mandag 11. oktober 2010

Hvordan det har gått med utskeining med karbohydratrik mat.

Eg har i helgen hatt en utskeining fra lavkarbokostholdet. Det er det lenge siden sist eg har spist vanlige karbohydrater i større mengder, helt siden slutten av sommeren. Eg har rett og slett ikke hatt behov for det :) Eg må si at det var ganske skuffende å sette munnen i hamburgeren, det var jo ikke en smaksopplevelse (hva kan en forvente når det er McDonald... Haha), og etter skuffelsen det var med å spise high-carb så blir det nok noen månder igjen til neste gang.

Så hva har eg spist?
  • Vanlig øl, en drink/shot (Det er vanskelig å finne low-karb øl ute i Bergen!)
  • Hamburger fra McDonald (Æsj) med pommes (Nam)
  • En liten potet (Æsj)
  • Sjokolade fromasj (NAM, forsynte meg grovt ;)
  • Taco med tacoskjell (Godt, men ønsket meg heller pitabrød)
  • Smågodter, sjokolade, yogurt nøtter (Nam nam)

Hvordan har eg følt meg/føler eg meg nå?
Akkurat nå har eg litt vondt i magen og ryggen. Ryggen kan eg vel ikke legge skylden til karbohydratene, det er vel heller pga manglende uttøying. I går kjente eg meg trøtt og sliten, og eg hadde vondt i magen. Kanskje mest pga overspising? Eller så er det grunnet plutselig tilførsel av masse sukker. Eg var super irritert, over alt eg kom over (stakkar Thomas... Det kan jo skylder andre ting enn karbohydrater, som uken før uken?).  Eg føler meg oppblåst og tung i kroppen, og på vekten at det er opp et kilo.

Er eg fornøyd?
Tja, eg har spist det eg ville (har hatt et hig etter variert smågodt), men det var ikke så innmari tilfredstillende å bøtte nedpå snop. Kjekt der og da, men ikke etterpå. En ting eg ville ha var pizza, men slik ble det vist ikke (har jobbet i hele helgen, så fikk ikke tid før jobb). Men så er min pizza uansett myyyyye bedre enn sjappe/kjøpe pizza, og den skal eg lage i uken! Maten eg har spist går det fint å lage lavkarbo, utenom variert smågodt (som ikke finnes her).

Og nå da?
AVKARBING! Spise egg og reint kjøtt i dag, kanskje grøt i kveld? Rydde og vaske her, støvsuge (får en psykologisk effekt og med 'rensing av hode') samt gå en tur og/eller jogge en tur i løpet av dagen. Kanskje får eg mot til meg å fortsetter med å luke bed. Med litt bevegelse så tømmer eg karbohydratlagrene fortere. Eg håper eg ikke får sukkersug under "avkarbingen", for planen er å legge sjokoladen og det søte på hylla i ukedagene.

Er det andre lowcarberere/LCHF spisere som tar seg en karbohydratdag i ny og ne? Hva spiser du (og hvorfor), og hvordan føler du deg?
Eg setter pris på innspill om dette :)

3 kommentarer:

  1. Først må æ sei: Takk for at du sett ord på og gir oss masse opplevelsa og oppskrifta(ikke minst!)
    Har samme oppfatning som dæ ang energi og form, kunna tenkt mæ å gått ned i vekt,men.. Helhetsfølelsen ved å spis lavkarbo e super, så æ fortsette!
    Når æ skeie ut, planlagt eller ikke.. bli æ dårlig.. magen streike helt, æ ende opp med diare og masse luft. Leddan bli vond(har fibromyalgi) og huden klør(psoriasis) samt at æ bli sur og grinat og får dårlig samvittighet...,p

    SvarSlett
  2. Om du ikke går ned bør du prøve å veie all maten og rekne ut karbohydratinnholdet - det er veldig lett å få i seg mye mer en en hadde tenkt :) Og ikke være redd for mye fett. Det tok lang tid før eg greide å spise nok fett, men nå hiver eg innpå.. Det sies det tar 4-12 uker før en forbrenner fett fra kroppen effektivt også, så en må holde ut en stund før en ser om lavkarbo har skikkelig effekt.

    Eg har, i tillegg til det som står i innlegget over, de siste dagene vært pott sur, grinete, klagete, trøtt, sliten og blitt sur og irritert for alt! I tillegg til snopesug og matsug om kvelden. Utrolig irriterende og frustrerende. Har også hatt sykdoms- og feberfølelse i kroppen, om dette skyldes karbohydratene er ikke godt å si.

    DET SKAL BLI LENGE TIL NESTE KARBOHYDRATUTSKEIELSE, for dette er kjedelig!

    SvarSlett
  3. Åh! Som å høre meg selv når jeg har en karbo-utskjeielses-dag!! :P
    Blir pottesur og går rundt å irriterer meg over meg selv. Magen blir opplåst som jeg skulle vært gravid i 7 mnd og jeg føler meg generelt i dårlig form! Jeg gjør det heldigvis skjeldent, men noen ganger lar jeg meg "falle for fristelsen", og da overspiser jeg gjerne altfor mye!

    Dette viser heldigvis bare at vi er mennesker! Ingen grunn å grave seg ned av dårlig samvittighet etter en høy-dag! :)

    SvarSlett