søndag 12. september 2010

Lavkarbo pizza med enkel bunn og biff

I dag ble det pizza igjen - med inspirasjon fra denne pizzaen fra en LCHF/lavkarbo blogg skrevet av Lone. Det ble en annen enklere bunn i dag enn sist gang eg laget pizza, men ikke den samme som er i inspirasjons bloggen, det ble en bunn som eg har funnet på nettet og endret litt på.


Pizza bunn;
  • 4 egg (minus en eggegule som ble spart til berniaise saus)
  • 200 g Tine Kremost naturell
  • 35 g Seter rømme
  • 50 g Herbalife personalized protein powder (med 3,67 g Karbohydrat/100 g)
  • 10 g Semper Pofiber
  • Salt
  • 2 ts Oregano
  • 1 ts hvitløkspulver
Ingrediensene mikses og fordeles utover på bakepapir. Forsteikes på 200 g i ca 8-10 min.


Fyll
  • Tomatsaus laget av tomatpurre - 135 g (Landlord), hot salsa 75 g (5,5 K), 2 fedd hvitløk (6g) og krydder - oregano, salt, pepper. Smøres på forsteikt bunn.
  • Krydder strøs på - oregano og chili
  • Ta på ønsket mengde ost
  • Legg på grønnsaker - hadde på paprika (30g), litt tomat (50g) og løk (70g).
  • Ha på biff i strimler
Pizzaen steikes i 10-15 min på 200 grader - til kjøttet er brunt og osten gylden.


Saus
Eg forsøkte meg på å lage bernaise saus til å ha på pizzaen - men sausen skilte seg litt, og så ikke særlig god ut (selv om smaken ikke var noe å si på). Ellers ble pizzaen servert med rømme, tzasiki, dressing, bernaise, agurk, løk, salat og tomat.

Antall karbohydrater; 28-29 på hele pizzaen, nå var vi to og spiste ca halve = ca 6-8 karber per person.

Konklusjon;
Bunnen var ikke så god, det var en bismak på den, i tillegg var bunnen tørr. Så den må nok modifiseres litt, kansje litt mer fett i og ikke bruke herbalife protein. Ellers var det jo selvsakt godt med pizza :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar