lørdag 4. september 2010

Lavkarbo pizza

I dag ble det pizza!! Eg har søk nettet for pizza bunner - og har studert og studert hvordan eg skal lage en god lavkarbo bunn. Eg fant ut at eg skulle prøve å blande til min egen variant ved å slå sammen oppskrifter. Resultatet ble veldig godt, bunnen var litt i mykeste laget, men veldig god (ikke noe bismak).

Bunn;

3 eggehviter stivpiskes for seg selv med salt.

Miks sammen dette;
  • 3 eggeguler
  • 7 ss fløte
  • 4 ss olje
  • 215 g seter rømme
  • To gode teskjeer JBKM (Johannes brød kjerne mel - fortykningsmiddel)
  • 1 ts bakepulver
  • 10 g kruskakli
  • 6 g Hi-Maize
  • 30 g soya mel
  • 105 g revet hvitost
  • Noen fedd pressede hvitløk
  • Salt
  • Oregano
Når ovnen er varm, så røres eggeviten inn i deigen og fordeles på en langpanne med bakepapir. Eggehviten datt litt sammen når eg rørte - eg måtte røre en stund for å få det godt blandet. Kansje effekten av stivpiskingen forsvant?


Bunnen forsteikes midt i ovnen på 200 grader i ca 10-12 min. Da min bunn ble litt myk når den var ferdig så kansje den kan steikes litt lengre? Evt på høyere varme. Tenkte det kan gå å ta den over på rist også å steike i noen minutter etter første steiking.

Bunnen etter forsteiking.

Fyll;
  • Steikte 500g kjøttdeig i smør
  • En boks tomatpurre (Landlord)
  • En boks hakkede tomater med chili (Lanlord)
  • En chili
  • 1/2 gul løk
  • Noen fedd hvitløk
  • Hadde i krydder; basilikum, oregano, sort pepper, salt, chili, litt spisscummin
Hermetikken ble skylt av med litt vann som ble helt i gryten.


Fyll ble fordelt på bunnen, strør ost over og tar på litt mer grønnsaker - en champinjong i skiver, rød paprika, gul løk, mixed chillies, tomat i skiver og noen biter annanas (15g karbohydrater i 100g). Strør litt oregano på toppen.

Så er pizzaen klar til steiking - hadde ovnen på 225 grader og steike pizzaen midt i ovnen i 18 ca minutter.

Pizzaen ble servert med hjemmelaget rømmedressing og litt salat - NYDELIG!

Nå ser det ikke så delikat ut på bilde da... Men smaken var det ikke noe å si på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar